niedziela, 2 października 2022

Przeczytane we wrześniu

Tym razem udało mi się przeczytać trzy książki.

Oto one:

Królowa - Elżbieta Cherezińska

Pańszczyzna. Prawdziwa historia polskiego niewolnictwa - Kamil Janicki

Damy złotego wieku - Kamil Janicki

"Królowa" to kontynuacja "Hardej", opowiada dalsze losy Świętosławy, jej dzieci oraz jej brata Bolesława.

"Pańszczyzna" to historia polskich chłopów, którzy z każdym wiekiem byli coraz bardziej traktowani jak żywy dobytek pana, a nie ludzkie istoty. Ich życie miało znaczenie tylko wtedy, gdy mogli dostarczyć pracę i pieniądze swemu "właścicielowi". Momentami zastanawiałam się, czy niewolnicy w Ameryce Północnej mieli lepiej od polskich chłopów, czy jednak nie. Ciekawe byłoby porównanie obu tych zjawisk - niewolnictwa i pańszczyzny.

Książka "Damy złotego wieku" przedstawia zaś losy trzech kobiet: Bony Sforzy, Barbary Radziwiłłówny i Anny Jagiellonki. Autor najwięcej uwagi poświęcił królowej Bonie. Sporo można się też dowiedzieć oczywiście o Zygmuncie Starym i Zygmuncie Auguście, nie tylko jakimi byli władcami, ale też po prostu ludźmi.

Książki Kamila Janickiego czyta się świetnie, są pisane w lekkim stylu, sporo informacji zostaje w głowie :)

Pozdrawiam serdecznie :)


14 komentarzy:

  1. Nie czytałam tych pozycji. Tez się zastanawiałam nad tym zagadnieniem. Doszłam do wniosku, iż chłopi pańszczyźniani przynajmniej pracowali w swoim kraju. Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Owszem, pracowali w swoim kraju, a raczej swojej wsi, ale nie mogli się z niej ruszyć na krok... Pozdrawiam :)

      Usuń
  2. Lubię różne biografie. Trzecia pozycja mnie zainteresowała. Pozdrawiam serdecznie 🌺🥰🥰

    OdpowiedzUsuń
  3. Zacne lektury. Bardzo mnie ciągnie do tej książki o pańszczyźnianych chłopach. Lubimy z mężem pogadać o historii, a to temat, którego prawie wcale nie poruszyliśmy.
    Uściski Aniu

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. W historii zgłębiamy dzieje królów, a życie zwykłych ludzi jakoś tak nam umyka. Pozdrawiam :)

      Usuń
  4. Zaraz zerknę na tego Janickiego, tematyka chyba i mnie zainteresuję. Przyznaję bez bicie że nie czytałam żadnej z Twoich propozycji i podziwiam Cię za ilość przeczytanych książek. Brawo niezły wynik czytelniczy !!
    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Janicki sporo opublikował, może jeszcze po niego sięgnę. Pozdrawiam :)

      Usuń
  5. Lubię taką tematykę.
    Pozdrawiam serdecznie.

    OdpowiedzUsuń
  6. Czy to chłop czy robotnik miał harować, by państwo mogło się bawić. Szkoła a poco tej sferze by w głowie się pomieszało ... czemu nic nie ma na temat wyzysku, bo pisarze takich sprawach nie mogli opisywać, bo by ich finansowo nikt nie wspierał, a z historii wiemy że pisarze dostawali swe dobytki. Tę 2 znam a za 3 się rozejrzę ;) pozdrawiam Aniu cieplutko

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zawsze jest ktoś, kto musi na innych harować. Nic się nie zmienia przez wieki. Pozdrawiam :)

      Usuń
  7. Nie czytałam tylko drugiej pozycji, może kiedyś nadrobię zwłaszcza że książki Kamila Janickiego z serii Damy też bardzo lubię. Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Janickiego niedawno odkryłam i pewnie jeszcze do niego wrócę, pozdrawiam :)

      Usuń